Logo POCLa Pastoral Obrera de Catalunya ha publicat un comunicat amb motiu del 8 de març, Jornada Mundial de la Dona Treballadora.

Aquest comunicat s'articula en tres reivindicacions fonamentals.

En primer lloc, la reivindicació de la igualtat en els àmbits de l'educació, la justícia i la salut. En aquest sentit, des de la Pastoral Obrera es fa una crida a la revisió de la nostra educació així com dels privilegis o limitacions que es transmeten pel simple fet de ser home o dona. Al mateix temps, també s'assenyala la necessitat tant d'una justícia feminista, que doni suport a la víctima i condemni més justament a l'agressor com de reconèixer i denunciar l'impacte patològic que exerceixen el patriarcat i la societat capitalista sobre les nostres vides.

Seguidament, el comunicat menciona la reivindicació de la igualtat en l'àmbit laboral. Tot recordant la discriminació que pateixen les dones en l'àmbit laboral en forma de sostres de vidre, bretxa salarial o jornades abusives, la Pastoral Obrera reivindica la realització d'uns convenis laborals justos on tots els sectors estiguin en igualtat de condicions i drets.

Per últim, la Pastoral Obrera defensa la reivindicació de la igualtat en el si de l'església. Així mateix, lamenta la presència del patriarcat a l'església, la verticalitat del sistema eclesiàstic i les nul·les oportunitats de les dones per assumir qualsevol responsabilitat. Per tot això, al mateix comunicat, la Pastoral Obrera demana una lectura feminista de la paraula de Déu i una església assembleària i transparent on les dones puguin accedir a qualsevol responsabilitat.

A continuació presentem el text íntegre del comunicat:

Moviments i col·lectius obrers cristians de Catalunya i Balears - 8 de març

Avui, 8 de març, reivindiquem un cop més una societat igualitària on tothom, independentment de la seva identitat de sexe, gènere, edat, orientació sexual, classe social, cultura, religió o ètnia, tingui les mateixes oportunitats per formar-se, treballar i tenir una vida digna.

Defensem uns ideals feministes en els quals creiem que el patriarcat ens afecta a totes les persones, homes i dones. Creiem que el patriarcat es pot canviar perquè no està determinat per la nostra biologia o natura, sinó per una sèrie de constructes socials, polítics i econòmics. És per això que per aquest 8 de Març, dia de la dona treballadora:

REIVINDIQUEM IGUALTAT EN ELS ÀMBITS DE L'EDUCACIÓ, LA JUSTÍCIA I LA SALUT

Defensem una educació basada en la tolerància, el respecte i la igualtat d’oportunitats entre totes les persones. Amb això volem aconseguir equitat en unes relacions socials molt més feministes i poder fer front aquelles de patriarcals que se sustenten en la desigualtat social i de classe. Cal que revisem la nostra educació i la què fem arribar a totes les persones del nostre entorn. També la utilització i la comercialització del cos de la dona. Revisem els privilegis que transmetem pel simple fet de ser home. Revisem totes aquelles limitacions que transmetem pel simple fet de ser dona. Tota la societat educa, per tant, tothom, TÚ, tens aquesta responsabilitat.

Lluitem ara per una justícia feminista que contempli i formi part de tot aquest moviment social, que doni suport a la víctima i que condemni més justament del que es fa a l’agressor i/o institució.

Hi han moltes malalties prevalents en el col·lectiu de dones que visibilitzen a través del cos el malestar que es pateix pel rol viscut com a dona a la societat: les càrregues domèstiques, la infravaloració vinculada per ser dona, l’abús de poder en les relacions sexuals, familiars, laborals... Totes aquestes situacions no són gratuïtes i esdevenen malalties psíquiques i físiques. Reconeixem i denunciem l'impacte patològic que exerceix sobre les nostres vides la desigualtat estructural del sistema patriarcal i capitalista.

REIVINDIQUEM IGUALTAT EN L'ÀMBIT LABORAL

Parlar de les condicions de treball de les dones és parlar de precarietat: de menys contractacions o treballs sense contracte, de jornades abusives, de sostres de vidre, de bretxa salarial, sense cotització a la Seguretat Social, de pensions de viudetat més baixes que les dels homes, de discriminacions per ser dones trans o dones migrants, d’economies submergides...

Les feines relacionades amb les cures a les persones són treballs històricament associats al rol de la dona a la societat. I aquests treballs amaguen unes condicions laborals deplorables, sense garanties legals, ni dret a tenir pensió, exposades a tot tipus d’abusos.

De tal manera que parlar de treball en clau femenina també és parlar de discriminació. Lluitem per uns convenis laborals justos on tots els sectors laborals estiguin en igualtat de condicions i drets. Lluitem per un futur amb un treball decent i de qualitat per tothom, amb unes oportunitats i proteccions equitatives.

REIVINDIQUEM IGUALTAT EN EL SI DE L'ESGLÉSIA

I en el si de la nostra pròpia Església també lamentem la presència del patriarcat, la verticalitat del sistema eclesiàstic i les nul·les oportunitats de les dones per arribar a assumir qualsevol responsabilitat. Hem de fer autocrítica i deconstruir l’androcentrisme imperant al nostre sistema eclesiàstic que alimenta les relacions de poder de l’home vers la dona.

Critiquem les interpretacions masclistes de la Bíblia, volem lectures feministes de la Paraula de Déu que és Pare i Mare. Volem una Església assembleària i transparent on les dones també puguem accedir a qualsevol responsabilitat, inclòs el diaconat o el sacerdoci, on totes les veus comptin sense importar el seu gènere i es penalitzi durament qualsevol abús de poder. Des de la Pastoral Obrera de Catalunya volem reivindicar un model d’Església feminista on hi hagi els mateixos drets, tracte i oportunitats entre homes i dones.

Des de la Pastoral Obrera convidem a la reflexió personal, i en grup, dels micromasclismes que alimentem a diari. No vulguem canviar el món, canviem nosaltres, que som qui l’habitem; i construïm les realitats en les què vivim.

I el 8 de març, la Pastoral Obrera ens sumem a la Vaga Feminista! Una vaga laboral, de cures, de consum i estudiantil (més informació a vagafeminista.cat).

Sumar-nos a la vaga és també manifestar la nostra solidaritat amb les dones que pateixen injustícia i proclamem el nostre compromís en la transformació del món, per fer real el Regne de Déu; una societat lliure, justa i pacífica a l’estil de Jesús de Natzaret.