Infància

La Comissió de la Infància es va constituir el 1979, l'Any Internacional de l'Infant. El seu objectiu és sensibilitzar la població i difondre els aspectes que estan relacionats amb la infància, com els seus drets: l'educació, la relació amb els pares i d'altres temes. La Comissió, a través de Justícia i Pau, és membre de l'organització Internacional Bureau International Catholique de l'Enfance (BICE) des de l'any 1980. Els actes que es realitzen cerquen la difusió i sensibilització vers els drets dels infants que estan recollits en el text de la Convenció de les Nacions Unides sobre els Drets dels Infants de 1989.

El 1997, el que havia estat durant tants anys secretari de la Comissió, Jordi Cots, va ser designat Adjunt al Síndic de Greuges per als Infants. El seu treball a Justícia i Pau comptà decisivament a l'hora de ser nomenat per a aquest càrrec.

La tasca de sensibilització sobre els drets dels infants que duu a terme la Comissió es realitza a través de diferents activitats: l’edició d'un butlletí, la participació en associacions i plataformes, el contacte amb les administracions públiques i actes públics, com conferències i rodes de premsa.

Per a més informació: infancia@justiciaipau.org


Crida mundial a favor de la Infància

El llançament d’aquesta Crida Mundial a favor de la infància és una iniciativa del Bureau International Catholique de l’Enfance, BICE; i pot situar-se en la línia d’altres  accions internacionals que el mateix BICE ha emprès al llarg de la seva història, entre les quals destaca l’Any Internacional de l’Infant (1979). També va intervenir directament, els anys vuitanta, en la redacció de la Convenció de les Nacions Unides sobre els Drets de l’Infant.  I ara fa un seguiment de la seva aplicació prop del Comitè dels Drets de l’Infant de Ginebra.

En la perspectiva del vintè aniversari de la Convenció, el BICE va promoure l’any passat una àmplia consulta sobre la situació de la infància al món, constituint grups d’experts a Àfrica, Amèrica Llatina, Àsia i Europa. Els informes que en van resultar foren presentats a París, seu del BICE, el 4 de juny del 2008; i han servit de base per preparar aquesta Crida, que es proclamarà solemnement el 4 de juny propvinent, al Palau de Nacions de Ginebra.

Aquests textos, traduïts al català, han estat publicats per la Regidoria de Drets Civils de l’Ajuntament de Barcelona.

El BICE estima que amb tot i els progressos indiscutibles que devem a la Convenció al llarg d’aquests vint anys, en els darrers temps es manifesta un cert estancament, una certa fatiga, i que fins i tot s’han produït reculades inquietants en moltes regions del món. La crisi global que sofrim posa encara més en perill la satisfacció de les necessitats i drets dels infants. Per això proposa una nova mobilització entorn d’aquesta Carta fonamental de la infància.

La Crida vol interpel.lar els estats, la comunitat internacional, els mitjans de comunicació, les autoritats morals i religioses, la societat civil i tots els homes i dones de bona voluntat.

I la signatura de la Crida és oberta a totes les ONG, singularment les d’infància, les institucions independentss de defensa dels drets dels infants, institucions educatives, organitzacions de joventut, sectors d’Església, experts, el gran públic.

A Catalunya, difon la Crida i demana la seva adhesió la Comissió de la Infància de Justícia i Pau, membre del BICE des de 1980.

Per accedir al text original d'aquesta crida, cliqueu aquí.

Si us interessa addherir-vos a la crida, podeu clicar en aquest butlletí.

***********************

Convenció sobre els drets de l’infant. Adoptada per les Nacions Unides el 20 de novembre de 1989
Resum no oficial de les disposicions principals, extret del dossier UNICEF/DEI. Premeu aquí per veure el document.

Què s’ha de saber sobre la Convenció de les N. U.  sobre els drets de l’infant ?

***********************

Constitució de la Taula per la Infància i l’Adolescència a Catalunya,  TIAC

(article de Jordi Cots, membre de la Comissió de la Infància)

El 16 de juliol proppassat va tenir lloc l’assemblea constitutiva d’aquesta taula. És una  coalició d’ONG catalanes d’infància. El Comitè dels Drets de l’Infant de Ginebra recomana la creació d’aquestes coalicions com un dels mitjans de control del compliment de la Convenció.

Ja l’any 1988 s’havia establert una Coordinadora Catalana al Servei de l’Infant. La Comissió de la Infància n’havia estat la principal impulsora. Ens havíem de preparar aleshores per a la recepció de la Carta dels infants. El seu propòsit genèric era obtenir una presència social de la infància. Arribà a agrupar una trentena d’entitats.

Feia temps que des de la Comissió de la Infància es pretenia ressuscitar aquesta Coordinadora, adaptar-la a la realitat actual, amb el nom i significació que fossin més adequats. El moment semblava oportú. L’estat espanyol ha de presentar aviat davant del Comitè dels Drets de l’Infant el seu quart informe periòdic sobre el compliment de la Convenció. Catalunya i les comunitats autònomes espanyoles hi han de participar amb dades dels respectius territoris. I això ha de portar a reflexionar sobre la situació de la nostra infància.

Per  constituir, doncs, la nova  coalició, es formà un grup promotor, del qual formaren part la Comissió de la Infància i l’Associació Diomira, i, a títol individual, Ferran Casas, Josefina Fernández, Aleix Ripol, Lídia Hernández i Ildefons Valls.

Es consideren tasques de la TIAC, entre altres,  la dinamització i coordinació dels esforços del teixit associatiu d’infància; la promoció de la participació social dels infants; vetllar per la inclusió de la perspectiva d’infància  en tota acció legislativa i administrativa; i la sensibilització social envers els drets dels infants i adolescents.

De moment en formen part l’ACIM, la FEDAIA, FEPA (Federació d’Entitats amb Projectes i Pisos Assistits), la Comissió de la Infància i l’Associació Diomira, com a membres de ple dret; i com a entitats adherides els Col·legis Professionals d’Educadores i Educadors Socials  i el de Pedagogs, els Consells de la Joventut de Catalunya i de Barcelona, la Fundació Catalana de l’Esplai i la Fundació Pere Tarrés. Però és una coalició oberta.

***********************

20 anys de convenció: La Infància al Món

Commemoració dels 20 anys de l'aprovació de la Convenció dels Drets dels Infants. Aquesta publicació realitzada per la comissió de la Infància i Bureau Internacional Catholique de l'Enfance amb la col·laboració de l'Ajuntament de Barcelona constitueix un assaig per a conèixer la situació de la infància al món. Alhora, és una presa de posició quer té com objectiu fer una crida a favor de la infància per a una remobilització de tothom -institucions, professionals, ciutadans- entorn d'aquest instrument internacional bàsic.